Recensies

Bravoure naast lyriek-Gilad Hekselman’s Zuperoctave

(bron http://draaiomjeoren.nl/ – Jazz en meer – Weblog)

Gilad Hekselman’s ZuperOctave, vrijdag 24 mei 2019, Koorenhuis, Den Haag

Het concert van Gilad Hekselman is tot stand gekomen in samenwerking met ProJazz. Het optreden maakt deel uit van de serie ‘ProJazz in het Koorenhuis’. Het Koorenhuis is een historisch Rijksmonument uit 1663. In het verleden een plek waar handel, kunst, cultuur en onderwijs gelijktijdig plaatsvonden. Momenteel biedt het Koorenhuis een breed palet aan lessen op het gebied van dans, muziek, theater en beeldende kunst. Ook vinden er uiteenlopende culturele evenementen plaats. De geïmproviseerde muziek wordt royaal geprogrammeerd.

De reputatie van Gilad Hekselman groeit gestaag. De Israëlische gitarist heeft in 2018 het gelauwerde album ‘Ask For Chaos’ uitgebracht. Uit deze sessies, bestaande uit twee verschillende trio’s, is dusdanig goed materiaal te destilleren dat er nog een tweede album, ‘Further Chaos’, wordt uitgebracht. Een van deze trio’s is ZuperOctave. Een basloze line-up met Aaron Parks op toetsen en Kush Abadey op drumkit. Met zijn groep ZuperOctave, ditmaal met de fabelachtige drummer Ferenc Németh en de verassende pianist Thomas Enhco, plukt Hekselman rijkelijk uit de ruif van bovengenoemde albums.

Het trio opent delicaat met het zeer invoelbare nummer ‘It Will Be Better’. Hekselman heeft dit nummer geschreven uit bezorgdheid over de wereldse aangelegenheden ten tijde van de zwangerschap van zijn vrouw. De vederlichte aanslagen op zijn gitaar en de kristalheldere, open gitaarlijnen spreken boekdelen. Het tweede nummer maakt duidelijk dat het trio ook uit een ander vaatje kan tappen. Groovy, dynamisch en met gevoel voor rock wordt strak en repetitief gemusiceerd. Met een meesterlijk en meedogenloos drummende Németh.

‘Do Re Mi Fa Sol’ is een dromerige en lieflijke country-ballad, met subtiele aanrakingen van de snaren en een gefloten, laagdrempelig refrein. Hekselman verandert van sfeer in ‘VBlues’, waar zware keyboardklanken de opmaat vormen voor een roffelende riff, vingervlugge gitaarsolo’s en effectvol geladen distortion.

Opmerkelijk is dat de gitarist de elegante verfijning kan inruilen voor ruige passages en bij sommige nummers zelfs het octaafpedaal hanteert om het gebrek aan een bassist te compenseren. Zo weet hij de solo op Fender Rhodes te voorzien van de broodnodige dynamiek.

Gilad Hekselman heeft de toekomst, zowel bij het spelen van krachtige climaxen als bij het creëren van zachte, lyrische passages. Een rijke, communicatieve en krachtige instelling. Geflankeerd door een uitstekende, grensverleggende drummer (grondlegger van een drumles-app) en een talentvolle, op klassiek en jazz, geörienteerde pianist.

(Louis Obbens, 3.6.19)

 

 

 

 

Concertfoto’s: Louis Obbens

 

%d bloggers liken dit: