Wolfert Brederode nieuw bestuurslid van ProJazz

Het barst hier van de jamsessies, maar er is meer onder de zon

Musicus Wolfert Brederode is sinds kort bestuurslid van ProJazz. Met zijn jarenlange (internationale) ervaring is hij een uitstekende kandidaat om ProJazz op deze manier te ondersteunen. Wolfert is pianist en componist, en geeft les op het Koninklijk Conservatorium in Den Haag en het conservatorium van Tilburg. Daarnaast heeft hij als enige Nederlander onder zijn eigen naam albums uitgebracht bij het prestigieuze label ECM. Wolfert maakt deel uit van het Wolfert Brederode Trio en het Yuri Honing Accoustic Quartet.

Heb je er zin in?

‘Jazeker! Ik vind het leuk om nu eens vanuit een andere rol bezig te zijn met muziek. Ik ben natuurlijk nog steeds musicus, maar het is mooi om met deze organisatie mee te denken. Het is een leuk team en ze zijn op de goede weg. Een bestuur moet elkaar bevragen, samen nadenken over de richting van de organisatie en energie hebben. Samen uitdenken hoe iets het beste werkt. Mijn eerste bestuursvergadering heb ik al achter de rug’.

Wat wil je bereiken?

‘ProJazz moet zeker zijn nomadische karakter houden. Het is mooi dat er op verschillende podia in Den Haag jazzconcerten worden neergezet. Een stad als Maastricht is daar ook mee bezig. Ze noemen het daar pop-upconcerten. Aan de andere kant is het belangrijk dat het publiek weet waar ze moeten zijn als ze willen komen luisteren. Dan is een vast podium weer ideaal. In Amsterdam heb je het Bimhuis, in Rotterdam het LantarenVenster en in Utrecht TivoliVredenburg. Zoiets mist Den Haag nog. Het barst hier van de jamsessies, maar er is meer onder de zon. De nieuwe zaal op de Prinsengracht 8, waar ProJazz zich nu voor inzet, heeft mogelijkheden. In de op drie na grootste stad van Nederland zou het toch haalbaar moeten zijn om veel jazzconcerten neer te zetten. Er is het conservatorium, er zijn expats, publiek genoeg. In ieder geval wil ik graag werken aan een duidelijk profiel voor de jazz in Den Haag. De zoektocht naar een duidelijke plek is een van de dingen waar we als bestuur over nadenken’.

 Wat vind je van de programmering?

‘Muzikaal kan ik me vinden in de programmering van ProJazz. Het is gevarieerd en avontuurlijk. Buiten de gebaande paden. Jazz is tegenwoordig zo veel meer dan de nummers van het American Songbook. Voor avontuurlijke muziek moet er toch wel een publiek zijn nu Den Haag meer dan een half miljoen inwoners heeft’. Programmeren met lef noemt Wolfert het. Verder hoopt hij dat ProJazz zich niet alleen richt op jonge groepen, maar ook aandacht geeft aan musici met veel ervaring, die al lang in het veld zitten. Want dat zijn vaak de mensen die een eigen taal hebben, of die een doodgespeelde standard zo weten te arrangeren dat het weer vernieuwend wordt.

Wat kan er beter?

Den Haag heeft al een rijk cultureel leven. Met mooie musea, een dansgezelschap, het residentieorkest. Daarom is het belangrijk dat ProJazz het publiek weet te bereiken. Dat kan nog iets steviger, zegt Wolfert. Doe dit met wat spektakel om zo de aandacht te trekken adviseert hij. ‘Want om een divers jazzlandschap aan de man te brengen moet je hard je best doen’.

Tot slot: heb je zelf nog nieuwe muzikale projecten op stapel staan?

‘Ja, ik heb een heleboel composities liggen. Ik denk erover om hiervoor een nieuw ensemble op te richten met een flexibele line-up. Er is ook zoveel energie en potentie onder de wat jongere musici, dat spreekt me aan. Maar wie ik dan voor het ensemble vraag, daar ben ik nog over aan het nadenken!’

 

Tekst: Vanessa Monfils