De 7e editie van het Cutting Edge festival viel samen met een bijzonder moment voor ProJazz, ons 10-jarig bestaan! Het rondreizende jazzpodium dat 10 jaar geleden bescheiden begon is in de loop van de jaren gegroeid en dat geldt ook voor ons eigenwijze Cutting Edge festival. Aanleiding voor een feestelijke editie van dit festival. En dat hebben wij geweten, het festival was verdeeld over maar liefst 5 dagen en 5 verschillende podia: In het Koorenhuis, Concordia CC, Paard, de Nieuwe Regentes en Amare. En een programmering die er niet om loog met zowel nationale, Haagse als internationale muzikanten en bands!
Amerikanen in Den Haag
10 december 2022: Een opzienbarend pianotrio was op onze openings night te beluisteren in Het Koorenhuis. Pianist en componist Craig Taborn begon op 12-jarige leeftijd met pianospelen en hij musiceert en bestudeert al jaren verschillende stijlen. Het is iemand die op geen enkele manier in een hokje te plaatsen is. Hij vond het fijn om terug te zijn in ons land. In 2018 stond hij al met zijn kwartet in het Koorenhuis. Ditmaal koos hij een ongebruikelijke bezetting: piano, cello en drum. De drie Amerikanen hielden het publiek volledig in hun ban. Tomeka Reid liet horen dat uit een cello niet alleen klassieke klanken hoeven te komen. Als organisator van de ‘Chicago Jazz String Summit’ is zij al langer bezig om te laten zien hoe veelzijdig de cello is. Drummer Ches Smith kondigde aan dat hij van muziek houdt met een rafelrandje: “I like to play music that is on the cutting edge”.
Nog een Amerikaanse in Den Haag
11 december: Op het Paard Podium trad Kaki King aan, geheel solo. Deze gitariste en componiste speelde na haar afstuderen als straatmuzikant in de metro. Een paar jaar verder heeft ze negen albums gemaakt, en toert ze door Europa. Speciaal, want ze zingt niet. It’s just Kaki and her guitar. Maar wel met 1.700.000 volgers op Instagram.
De Scandinavische pioniers van de jazz
12 december 2022: Het concert van Rymden was een bijzondere ervaring. Er was veel publiek op dit pianotrio afgekomen. Stille en uitbundige passages wisselden elkaar af. Zo ook electronische en akoestische passages. Pianist Bugge Wesseltoft had maar liefst drie klavieren om zich heen staan. De ballade ‘Arriving At Ramajay’ startte met een akoestische solo, slechts begeleid door de strijkende contrabas van Dan Berglund. Het nummer nam een onverwachte wending en eindigde volledig electronisch. Drummer Magnus Öström nam de leiding over om het nummer uit te bouwen. Met indrukwekkend veel bekkens en toms drumde hij minutenlang op volle sterkte, met een explosieve kracht. Daarnaast kreeg hij de volle zaal muisstil toen hij electronische effecten toepaste. Zijn microfoon was gekoppeld aan een loopstation. Het gebeurt niet vaak dat een drummer zijn stem en zijn percussie met een loopstation verrijkt. Alle drie de mannen houden van de akoestische sound van hun instrument, maar vinden ook dat de electronische effecten toegevoegde waarde hebben. Het mag bekend zijn dat deze drie topartiesten al jarenlang op de bühne staan en voor miljoenen mensen gespeeld moeten hebben! De magie van het tandem Berglund en Öström is zeker nog niet uitgewerkt.
Een beetje spannend was het die avond wel door de aangekondigde maatregelen. Groot was de opluchting toen bleek dat de theaters niet werden stilgelegd. In ‘De Nieuwe Regentes’ konden de twee supportacts Mehmet Uludag met Muamma the band en ook het kwintet Klankpoeder van Codarts ‘gewoon’ door blijven spelen. Mehmet bleek een zanger van het Turkse lied, die een verrassend spontane en wervelende show bracht. Ook was er ruimte voor rustige zang waarbij Mehmet zichzelf begeleidde op de baglama, soms ondersteund door Leah Uijterlinde op klarinet.
ProJazz 10 jaar Surprise Night op nieuw ProJazz-podium
13 november 2022: Na een spontaan feestje met iedereen die ProJazz in de afgelopen 10 jaar heeft gesteund, was er een gedurfd programma onderdeel onder het motto ‘Laat je verrassen’. Het publiek wist alleen dat er vier concerten zouden zijn, op twee locaties.
De vier saxofonisten van Spoken Saxophone Quartet speelden er een zelf geschreven, meeslepende, wat duistere voorstelling over verloren en verdwenen steden: Lost Cities.
Later lieten Felicity Provan en haar band de zaal van Concordia CC piepen en kraken met verschillende zelf verzamelde percussievoorwerpen, waarbij Felicity zong en op de bugel speelde. Deze concerten vonden plaats in Concordia CC. Dit is een opgeknapt pand aan het Hoge Zand, op loopafstand van Koorenhuis en Paard. Een mooi en nieuw podium dus voor jazzconcerten.
In het Koorenhuis was er een concert van de Haagse pianist Juraj Stanik, zoals wij hem te weinig horen, solo achter de vleugel. Op dit podium sloot zangeres Susanne Abbuehl deze speciale concert estafette af. Haar band bevatte onder andere een (bas)klarinettist en een pianist die ook accordeon meebracht.
De muziek op deze avond was niet makkelijk te omschrijven, maar absoluut Cutting Edge.
Jazz en klassiek smelten samen in de Nieuwe Kerk
14 december 2022: Op de laatste dag van het festival trad er een groot gezelschap aan. Twaalf muzikanten op één podium. De pers was al lyrisch over No Man’s Land. Componiste Kika Sprangers kon de indrukwekkende composities die zij maakte, door de covid pandemie nauwelijks uitvoeren. Wel vond ze de tijd om de composities in die qua optredens rustige tijd verder door te ontwikkelen. In de Nieuwe Kerk kondigde zij dan ook de presentatie van het album aan, wat een lange rij in de albumverkoop opleverde.
In de Haagse Nieuwe Kerk werkte de saxofoniste voor deze presentatie van No Man’s Land samen met Wolfert Brederode op piano, Thomas Pol op bas en Willem Romers op drums (hij verving Jasper van Hulten met verve). De strijkers van Pynarello maakten het geheel compleet met zes violen en twee cello’s.
Het resultaat? Een cross-over van lyrische jazzmuziek met klassiek. Zorgvuldig opgebouwde nummers die doorgaans rustig begonnen, vaak met de piano van Wolfert, waarna contrabas en drums invielen en de strijkers er een mooie klassieke laag in brachten. Daarna trad Kika naar voren. Ze legde er met haar saxofoon nog een extra muzikale laag bovenop. Wonderschoon! De prachtige vioolsolo van Jeffrey Bruinsma mag ook niet ongenoemd blijven.
Genieten dus deze zondagmiddag in de Nieuwe Kerk en mooi om te zien wat een goede cross-over kan opleveren. Kika Sprangers is naast saxofoniste en componiste op jonge leeftijd (27) uitgegroeid tot een sterke bandleider, die met kleine gebaren richting geeft.
Met speciale dank aan alle musici die hebben bijgedragen aan een mooi festival:
Alle musici
- Craig Taborn
- Ches Smith
- Tomeka Reid
- Milda Maciulaityté
- Jullien Palluel Kochnitzky
- David Puime
- Snorri Skulason
- Danilo Mormandi
- Kaki King
- Bugge Wesseltoft
- Dan Berglund
- Magnus Öström
- Ap Verhoeven
- Jelle Willems
- Nikola Spacojevic
- Emilio Tritto
- Baris Ofluoglu
- Mehmet Uludag
- Aktas Erdogan
- Murat Yatmaz
- Maarten Helsloot
- Arthur Lijten
- Leah Uijterlinde
- Wietse Voermans
- Stephanie Francke
- Ruben Verbruggen
- Matthias van den Brande
- Felicity Provan
- Pau Sola Masafrets
- Frank Rosaly
- Oscar Jan Hoogland
- Juraj Stanik
- Susanne Abbuehl
- Christof May
- Thibault Gomez
- David Puime
- Céline Grangey
- Kika Sprangers
- Wolfert Brederode
- Thomas Pol
- Willem Romers
- Merel Vercammen
- Jeffrey Bruinsma
- Annerien Stuker
- Hannelore de Vuyst
- Liselot Blomaard
- Geerten Feller
- Sebastiaan van Halsema
- Anne Meike van Burgel
Fotografie Rob Hogeslag, Maurits van Hout e.a.